torsdag, mars 04, 2010

Billigare hushållstjänster en succé för alla

Den ökning av nya tjänster vi sett och fortsätter se inom hemservicesektorn kan inte beskrivas som annat än en succé för alla parter. Nya siffror från branschorganisationen Almega visar att över 11 000 personer är sysselsatta inom hemservicesektorn. 150 000 personer har utnyttjat skattereduktionen sedan fakturamodellen infördes den 1 juli 2009. Allt tyder också på att skatteavdraget blivit en vinst för staten. Detta för att hemservicesektorn ger nya skatteintäkter men också minskade kostnader för till exempel a-kassa, socialbidrag och studiebidrag.

Under den gamla regeringen
Under Socialdemokraternas tid var kostnaden för hushållstjänster så pass höga att nästan inga hushåll var beredda att betala priset annat än svart. Detta har nu ändrats radikalt. Men trots succén för alla parter meddelade oppositionen den 3:e mars att vi inte får behålla skattereduktionen om de når makten. De rödgröna menar att hushållsnära tjänster skapat undermåliga ”pigjobb” och förstärkt klassklyftorna. De hävdar att avdraget är dyrt. Men argumenten håller definitivt inte.

Varför är städning, barnpassning eller trädgårdsarbete undermåliga jobb? Jag tycker att detta andas förakt för det som är människor vardag och för alla entreprenörer inom dessa branscher. Det behövs mer service och flexibilitet för att människor ska få ihop sin vardag – inte färre. Jag frågar mig också hur fler i arbete kan bidra till att förstärka klassklyftorna? Det visar sig att tre av fyra som anställts i hemservicesektorn de senaste sex månaderna tidigare var arbetslösa.

Olyckligt med rödgröna vid makten
Det vore extremt olyckligt om de rödgröna skulle få möjlighet att ta bort skattereduktionen för hushållstjänster. I Almegas undersökning bedöms att företagens omsättning skulle minska med ca 50 procent och att över hälften av de anställda skulle förlora jobbet. Det skulle innebära över 5000-7000 förlorande arbetstillfällen. Jobb som nu blivit vita skulle bli svarta igen.
Mot ett sådant obegåvat scenario står Kristdemokraterna och Alliansregeringen som vill fortsätta förbättra medborgarnas service företagsklimatet för att få fler i arbete. Fler växande företag är grunden för ett gott samhälle som ger ökade resurser till god vård, omsorg och skolundervisning. Det ska bli mer lönsamt att anställa och att driva företag. De rödgröna gör tvärtom. Detta är en viktig politisk fråga för äldre och dubbelarbetande småbarnsföräldrar som jag vill att vi ska få behålla.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vill tacka för dina insändare om rut-avdraget som jag bland annat läst i NLT.

Vi har utnyttjat avdraget i ca ett år nu och är supernöjda med företaget som kommer varannan vecka och städar vårt hus.

Vi är inga höginkomsttagare utan vanliga arbetare med tre små barn. Jag jobbar 60% och min man 75%.

Jag ser det som att jag istället för att köpa städning köper tid med mina barn då de istället för en stressad mamma som måste städa, har en mamma som kan gå ut och leka med dem.

Jag är så glad att detta finns. Tack för att du skriver om det.

Jag tror inte folk har fattat gejen, utan de tror bara att det är rika folk som utnyttjar det här avdraget.

Hoppas alliansen vinner valet så det får finnas kvar. (Annars blir det nog svart för våran del....men så vill man ju inte göra egentligen)

Vänliga hälsningar
Mamma till tre

12:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home