fredag, april 21, 2006

Jag vill rädda laxen i Vättern!

Regeringen vill stoppa utplanteringen av lax i Vättern. Detta kommer att innebära ett stort avbräck för fisketurismen i området. Laxen är mycket eftertraktad av fritids- och sportfiskare och fisket omsätter mångmiljonbelopp varje år.

Enligt stiftelsen "Mer lax i Vättern" fångas årligen 14 ton lax i Vättern, framför allt av sportfiskare. När utsättning av lax nu stoppas uppskattar bedömare att laxen kommer att försvinna som fiskart inom fem år. Detta kommer att innebära ett mycket stort avbräck för turismen i området. Sport- och fritidsfisket har stor ekonomisk betydelse för Vätternområdet och turistnäringen är till stor del beroende av fritidsfiskarna.

Det unika området kring Vättern, med sjöns rena vatten och rika tillgång på fina fiskarter, skulle tillsammans med en svensk satsning på internationell marknadsföring, ha goda förutsättningar att utvecklas till ett än mer betydande turismområde baserat på svenskt insjöfiske. Men om detta skall bli verklighet måste utplanteringen av lax fortsätta.

Idag har jag frågat jordbruksministern om hon vill rädda laxens fortlevnad i Vättern. Jag hoppas på ett positivt svar.

Foto: o.lst.se

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vättern är en unik sjö med ett unikt fiske som saknar motstycke i världen. Holger, rädda kvar laxen så har du min röst i riksdagsvalet!

10:30 em  
Blogger Holgers blogg said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

7:08 em  
Blogger Holgers blogg said...

Hej, Tack för Din kommentar om mina ansträngningar för att rädda laxen i Vättern. Om jag lyckas återstå att se, men jag lovar att göra allt jag förmår för att rädda laxen och fisket i Vättern.

7:13 em  
Blogger Holgers blogg said...

Hej Tomas,
Tack för Din kommentar till ett för många angeläget ärende att rädda laxen för Vättern.
Jag har inte ännu fått svaret från ansvarig minister. Såvitt jag vet bör man kunna satsa på både lax och röding. Undrar bara om regeringen kan ha två bollar i luften samtidigt?
Under min tid i länsstyrelsens styrelse, då Skaraborg var ett län, engagerade jag mig hårt för Laxfond Vänern.
Hjälp gärna till med att bilda opinion genom tidningsinsändare!

11:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home