torsdag, februari 19, 2009

SAAB OCH FRAMTIDEN

Igår den 18/2 blev jag intervjuad av Ekot. Frågan gällde hur jag ser på regeringens agerande beträffande ekonomiskt stöd och delägande av SAAB, med anledning av företagets kris.
Som jag ser det är det verkliga problemet att SAAB på grund av för liten produktions-och försäljningsvolym har gått med stora förluster (25,5 miljarder kr) under väldigt många år. Som politiskt ansvarig för medborgarnas pengar måste jag konstatera att vi inte har några pengar som vi har råd att medvetet förlora. Det handlar om pengar som skall gå till pensioner, sjuk- och åldringsvård och mycket annat.
Men vi måste också göra kalkylen vilket som blir dyrast för samhället att stå för hela arbetslöshetskostnaden eller att försöka få SAAB på fötter igen.
Min uppmaning igår var att SAAB borde begära en rekonstruktion av företaget både ekonomiskt och tekniskt/produktmässigt.

Idag den 19/2 kom ett beslut från SAABs ledning med begäran av en rekonstruktion!
En sådan rekonstruktion måste bestå av både en sanering av företagets skulder och ekonomi men också en ny relevant affärsplan där man kan se produkter som är miljömässigt tillräckligt intressanta för marknaden. Efter en framgångsrik sådan rekonstruktion kan fler intressenter vara villiga att satsa pengar i SAAB.